perjantai 25. toukokuuta 2012

Kevätkukat kukoistavat

Puutarhassani on nyt paljon kukkivia kasveja. Viime viikko on ollut aurinkoinen ja lämmin. Viimeksi satoi edellisenä viikonloppuna, mutta sitä on vaikea uskoa. Niin kuivalta nyt näyttää. Suorastaan huolestuttavalta. Oman puutarhansa hoitaja toivoisi sadetta säännöllisin väliajoin, mieluiten tietysti yöllä. Ainakin kaksi kertaa viikossa pitäisi sataa.
Koivut kukkivat tänä vuonna erityisen runsaasti ja keltainen pöly peittää pinnat ulkona. Marjapensaat jo kukkivat ja hedelmäpuut ovat aloittamassa kukintaansa. Pihallani on vain pieniä pensaita ja puita, jotka olen itse istuttanut. Vanhat omenapuut vei tyvilaho muutama vuosi sitten. Puut voivat selvästi huonosti ja molemmat lopulta kaatuivat omia aikojaan. Hedelmäpuut on pidettävä verkotettuina ympäri vuoden peurojen takia.
Minulla on mahdollisuus viettää joka päivä aikaa pihallani. On kuitenkin vaikea istua paikallaan hetkeä kauempaa. Huomaan olevani kaiken aikaa nyppimässä rikkaruohoja. Se kyllä kannattaa, sillä jatkuvasti nypittynä heinä ei pääse valloittamaan penkkejä. Matalat kasvit näyttävät kauniilta ilman törröttäviä korsia. Jotkut kuljettavat koiriaan päivästä toiseen samoja reittejä, minä sen sijaan nypin rikkaruohoja ja käyn kukkapenkkini läpi päivittäin.


Vuorenkilpi on kukkinut jo pitkään ja runsaana. Se on saanut olla rauhassa peuroilta. Olen käyttänyt sitä monissa perennaryhmissä ja saanut sen leviämään niistä muutamista taimista, jotka pihallani alunperin kasvoi. 


Tarhakylmänkukkakin on kukkinut pitkään ja on tänä vuonna ollut suurempi kuin edellisenä. Tänään se on jo laskastunut. Uskaltaisinkohan syksyllä jakaa sitä.


Maksaruoho on tehokkaan kitkemisen ansiosta voimistunut ja kasvaa kauniina ja tiheänä. Tätäkin kasvia olen käyttänyt paljon eri paikoissa ja levittänyt pihalla alunperin ollutta kasvustoa suuremmaksi.



Kevätesikko on kukkinut jo pitkään. Olen saanut sen leviämään koko pihan alueelle ja alkuperäisen kasvuston moninkertaistumaan.


Raparperi ja lipstikka ovat kauniita kasveja. Molempia käytän myös keittiössä. Aion tämä vuonna kokeilla peston valmistusta lipstikasta.



Sammalleimu on juuri aloittamassa kukintaansa. Sitäkin minulla on useissa perennaryhmissä. Sen historia on sama kuin niin monen kasvin eli olen levittänyt menestyksellä pihan alkuperäistä kasvia moneen paikkaan. Sen sekaan tuppaa kasvamaan heinää, joten olen syksyllä kaivanut juuristoa reippaalla kädellä sen poistamiseksi. Näyttää siltä, että onnistuin vähentämään heinän määrää enkä tuhonnut itse leimua.

Tänään on näkyvissä jo syreenien nuput ja keltapäivänliljat ovat kasvattaneet kukkavartensa. Angervopensas kukkii myös kohta. Näin myös muutaman kukan verikurjenpolvissa, vaikka se muistaakseni kukkii vasta juhannuksen aikoihin. Kaikki perennat kasvavat kokoa päivittäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti