torstai 14. kesäkuuta 2012

Kesä!

Puutarhan kesä on nyt todella alkanut. En millään malta istua tässä koneen ääressä kirjoittamassa. Tuntuu, että joka päivä tapahtuu niin paljon, että pitäisi päivittää todella usein tätä blogia.

Sää on ollut varsin sopivaa. Ei ole ollut liian kuuma, jolloin kukat kukkivat liian nopeasti. On ollut aurinkoa ja myös sadetta. Kasteluvesitynnyrini ovat täynnä.

Tänä vuonna olen kasvattamassa salaatteja ja yrttejä taas enemmän monen vuoden tauon jälkeen. Yrttien taimet olen ostanut ja jakanut pieniksi tupsuiksi. Salaatit olen kylvänyt uuteen salaattilaatikkooni. Tomaatintaimet ja yhden kurkun istutin eilen. Kesä- ja talvikurpitsan taimet ovat toistaiseksi sisällä kasvamassa ennenkuin ne pääsevät ulos. Tomaatit ja kurpitsat kasvatan tänä vuonna ensimmäistä kertaa kasvusäkikeissä, joille olen rakentanut laudasta kehikot.

Kuvia maltan toki ottaa useammin. Nyt saavat kuvat kertoa enemmän kuin minä.

Kurjenmiekat ovat aloittamassa kukintaansa, nuppuja on todella paljon. Etualalla konnatatar, jota peurat valitettavat käyvät nakertamassa.


Näkymä ylös pengerrettyä polkua. Oikealla kukkapenger, jossa on perennoja useassa tasossa, nyt kukkii hopeahärkki, jonka alun olen saanut Knutelta. Vasemmalla on jättipoimulehti, jota ostin aikanaan kuusi tainta ja jota on nyt jo useassa perennaryhmässä.

Hopeahärkin keskeltä nousee akileija, jota on sekä sinisenä että haalean roosana. Ne ovat itse ilmestyneet puutarhaani ja lisääntyvät koko ajan.


 Humala nousee pitkin pergolan pylväitä ja muodostaa vehmaan suojan.


Pieni japani-henkinen puutarhani on saanut hyvää hoitoa tänä kesänä, kun olen kaivanut pois kivien välistä tunkevat kasvit. Näin hyvältä se ei olekaan aikaisemmin näyttänyt.


 Metsän reunaan olen tuonut kesäkukkia. Peltiastioissa pysyy kasteluvesi.


Pihan alemman ja ylemmän osan välissä kasvaa kaareva pensasaita, joka oli valmiina pihassani. Laji on joku angervo, jota en ole pystynyt tarkemmin määrittelemään.


Tämä laukkakasvi kasvaa ensimmäistä vuotta puutarhassani. Näin naapurillani Pentillä tällaisia ja innostuin hankkimaan tätä omaankin puutarhaani.


Silmääni miellyttää vierekkäin mättäinä kasvavat erilaiset matalat kasvit. Tässä sammalleimu ja maksaruoho. Taustalla suurilehtinen vuorenkilpi sopii joukkoon.



Näyttää hyvältä, kun kasvit muodostavat suuria mättäitä ja erimuotoiset ja -kokoiset lehti- ja kukkamassat ovat rinnakkain.

Jos en ole ulkona, olen usein katselemassa ikkunasta ulos kohti metsää. Metsärinteessä kasvaa tammi, jonka sävy on tällä hetkellä ihanan vaaleanvihreä.

Seuraavaksi puhkeavat kukkaan verikurjenpolvet, keltapäivänliljat, jättipoimulehdet ja juhannusruusut. Juhannuksen alusviikko on todellista kukkien juhla-aikaa ja se jatkuu pitkään, varsinkin, jos välillä sataa eikä ole liian paahteista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti